Friday, 17 March 2017

ARTIKEL 1: BUDAYA SEKOLAH,KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL DAN PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR



Jurnal ini secara keseluruhannya kajian tentang budaya sekolah dan kekepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru. Kajian ini juga meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah. Ulasan ini hanya menfokuskan tentang jurang pencapaian pelajar sekolah berprestasi tinggi dan sekolah berprestasi rendah dipengaruhi oleh budaya sekolah dan kekepemimpinan sekolah. Dapatan kajian mendapati budaya sekolah positif lebih tinggi dipraktikkan di sekolah berpencapaian tinggi berbanding di sekolah berpencapaian rendah. Situasi yang berbeza ini mungkin sekali disebabkan oleh ciri budaya positif yang menjadi amalan di sekolah. 

Di sekolah berprestasi tinggi, guru seronok dan selesa dengan budaya sekolah kerana wujudnya suasana saling percaya mempercayai dan keseronokan dalam bekerja. Jadi, guru-guru akan sentiasa bersemangat dan memberikan sepenuh perhatian kepada pelajar-pelajar. Tambahan pula, dapatan kajian mendapati sekolah yang berpencapaian tinggi memang menunjukkan pengurusan sekolah yang prihatin dengan kehendak dan keperluan pelajar. Bangunan sekolah dihiasi dengan warna-warna menarik, pelbagai mural dilukis di dinding sekolah, pelbagai maklumat disediakan di papan-papan kenyataan. Tambahan pula, tandas yang bersih, bangku-bangku disediakan untuk keperluan pelajar di kawasan sekolah. Ada bilik-bilik khas untuk pembacaan, pengukuhan serta pengayaan. Justeru itu, pelajar akan berasa selesa dengan kemudahan-kemudahan yang disediakan serta pelajar dapat menjalani proses pembelajaran dan pengajran dengan baik.

Sementara di sekolah yang berpencapaian rendah, masih banyak papan-papan kenyataan yang tidak dikemaskini. Banyak ruang-ruang kosong yang tidak dimanfaatkan. Mural dan tulisan-tulisan berbentuk motivasi hampir padam dan tidak jelas. Tiada bangku atau tempat rehat yang mencukupi untuk pelajar, pusat sumber yang tidak teratur dan kondusif serta bilik kaunseling yang hampir tidak berfungsi. Bagi pendapat saya, sekolah boleh mendapatkan sokongan dari pelbagai pihak untuk membangunkan kemudahan di sekolah. Pihak persatuan ibu bapa dan guru boleh cuba mendapatkan sokongan daripada jabatan pendidikan negeri dan pejabat pendidikan daerah. Seperti mana yang kita tahu, sekolah yang tidak berbudaya positif atau berbudaya toksik sebaliknya menghalang kejayaan dan kecemerlangan sekolah.


Selain itu, kepemimpinan sekolah pencapaian tinggi pandai menjaga kebajikan dan memberi pengiktirafan sewajarnya kepada guru atau dalam perkataan lain tidak meminggirkan hubungan kemanusiaan.  Walaupun di sekolah berpencapaian rendah, guru besar memberi ruang untuk mengemukakan idea, namun guru jarang bersuara. berikutan masalah komunikasi dengan guru besar. Bagi pendapat saya, guru-guru yang mempunyai masalah jangan berasa takut untuk berkongsi dengan guru besar. Cuba untuk berkomunikasi dan berkongsi pendapat dengan berbincang terlebih dahulu tanpa bersangka buruk terhadap majikan. Di samping itu, kepemimpinan sekolah seharusnya terbuka dan memberi ruang kepada guru untuk melibatkan diri membuat keputusan bersama. Jika tidak, mereka akan berasa tertekan dan tidak berasa seronok untuk bekerja. Jadi, ada guru yang mengabaikan pelajar mereka dan mengakibatkan pelajar tidak dapat menjalani proses pembelajaran dan pengajaran dengan baik.

No comments:

Post a Comment