Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan (PPIK) ialah satu jenis
pengetahuan yang unik bagi seseorang guru berdasarkan kepada cara guru mengaitkan pedagogi dengan isi kandungan sesuatu disiplin
atau apa yang perlu diajar. Integrasi kedua-dua jenis pengetahuan
tersebut menghasilkan pengetahuan pedagogi isi kandungan (Shulman, 1987). PPIK
memainkan peranan yang penting ini kerana ia menyepadukan isi kandungan dan
pedagogi untuk pembentukan kefahaman tentang bagaimana topik, masalah dan isu
pengajaran diorganisasikan, diwakili dan diadaptasikan berdasarkan pelbagai
minat dan kebolehan pelajar. Dalam latihan guru matematik, pengetahuan ini
merangkumi pedagogi, matematik dan psikologi pelajar.
PPIK
telah digunakan untuk menilai atau menentukan pengetahuan asas guru yang
membezakan guru daripada seorang pakar
bidang pengetahuan yang tidak mengajar. Menurut Shulman, seorang guru mempunyai
kebolehan untuk mengubah pengetahuan isi kandungan yang dimilikinya kepada suatu bentuk yang lebih sesuai untuk pengajaran serta
sesuai dengan latar belakang dan kebolehan pelajarnya. Ini menunjukkan bahawa
PPIK bukan sahaja bergantung kepada pengetahuan isi kandungan dan pengetahuan
pedagogi sahaja tetapi juga bergantung kepada pengetahuan
guru berkenaan latar belakang pelajarnya. Dalam ertikata lain, dua
elemen penting dalam PPIK ialah pengetahuan tentang cara bagaimana isi
pelajaran boleh disampaikan kepada pelajar dengan berkesan dan memahami masalah
pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar khususnya dalam isi pelajaran tersebut.
Salah
satu kajian isu PPIK menurut (Skemp, 1976), seseorang pelajar memiliki dua
jenis kefahaman dalam matematik iaitu kefahaman yang berbentuk instrumen (instrumental) dan kefahaman berbentuk
perkaitan (relational).
Kefahaman instrumental ialah pengetahuan bagaimana mencari hasil daripada
pembelajaran tanpa mengetahui ‘kenapa’ sesuatu langkah, cara, operasi, rumus
atau seumpamanya digunakan dalam proses pengiraan atau penyelesaian masalah.
Manakala kefahaman relational ialah pengetahuan bagaimana dan mengapa mencari
hasil daripada pembelajaran melalui cara atau kaedah tertentu untuk erta
mengetahui kenapa cara atau kaedah yang digunakan itu boleh menyelesaikan
masalah.
Selain
itu, menurut Tengku Zawawi & et al (2009) yang mengkaji tentang PPIK guru
matematik bagi tajuk pecahan mendapati bahawa kebanyakan guru Matematik yang
baru menyampaikan konsep asas dan operasi pecahan berdasarkan kepada kefahaman
instrumental. Langkah penyampaian dilakukan secara prosedural dan berpusatkan
guru dengan menggunakan simbol dan istilah yang abstrak. Manakala bagi guru
Matematik berpengalaman, sebahagian daripada mereka memiliki kefahaman
relasional dengan langkah pengajaran berdasarkan pendekatan konseptual.
Walaupun begitu, masih terdapat dalam kalangan guru Matematik berpengalaman
yang memiliki kefahaman instrumental dan mengemukakan langkah penyampaian
secara prosedural dengan menggunakan simbol dan istilah yang abstrak.
Oleh
itu, perubahan perlulah dilakukan bagi memastikan kejayaan murid pada masa akan
datang. Antara perubahan yang boleh dilakukan adalah dengan pendekatan
pengajaran berpusatkan pelajar. Kaedah ini akan dapat menarik minat pelajar
untuk lebih fokus di dalam bilik darjah. Guru-guru juga dicadangkan untuk
menggunakan pendekatan ikuiri dalam pengajaran. Pendekatan inkuiri ialah proses pengajaran dan
pembelajaran yang berorientasikan menyoal dan mengkaji masalah, membuat
ramalan, mengumpul maklumat, menganalisis dan membuat rumusan. Pendekatan ini
bertujuan untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan yang berorientasikan
masalah. Dengan ini, daya refleksi dalam kalangan pelajar dapat
dipertingkatkan.
No comments:
Post a Comment