Thursday, 2 March 2017

ISU 3: PENGETAHUAN PEDAGOGI ISI KANDUNGAN DALAM MATEMATIK (PPIK)

Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan (PPIK) ialah satu jenis pengetahuan yang unik bagi seseorang guru berdasarkan kepada cara guru mengaitkan pedagogi dengan isi kandungan sesuatu disiplin atau apa yang perlu diajar. Integrasi kedua-dua jenis pengetahuan tersebut menghasilkan pengetahuan pedagogi isi kandungan (Shulman, 1987). PPIK memainkan peranan yang penting ini kerana ia menyepadukan isi kandungan dan pedagogi untuk pembentukan kefahaman tentang bagaimana topik, masalah dan isu pengajaran diorganisasikan, diwakili dan diadaptasikan berdasarkan pelbagai minat dan kebolehan pelajar. Dalam latihan guru matematik, pengetahuan ini merangkumi pedagogi, matematik dan psikologi pelajar.




PPIK telah digunakan untuk menilai atau menentukan pengetahuan asas guru yang membezakan  guru daripada seorang pakar bidang pengetahuan yang tidak mengajar. Menurut Shulman, seorang guru mempunyai kebolehan untuk mengubah pengetahuan isi kandungan yang dimilikinya kepada suatu bentuk yang lebih sesuai untuk pengajaran serta sesuai dengan latar belakang dan kebolehan pelajarnya. Ini menunjukkan bahawa PPIK bukan sahaja bergantung kepada pengetahuan isi kandungan dan pengetahuan pedagogi sahaja tetapi juga bergantung kepada pengetahuan guru berkenaan latar belakang pelajarnya. Dalam ertikata lain, dua elemen penting dalam PPIK ialah pengetahuan tentang cara bagaimana isi pelajaran boleh disampaikan kepada pelajar dengan berkesan dan memahami masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar khususnya dalam isi pelajaran tersebut. 

Salah satu kajian isu PPIK menurut (Skemp, 1976), seseorang pelajar memiliki dua jenis kefahaman dalam matematik iaitu kefahaman yang berbentuk instrumen (instrumental) dan kefahaman berbentuk perkaitan (relational). Kefahaman instrumental ialah pengetahuan bagaimana mencari hasil daripada pembelajaran tanpa mengetahui ‘kenapa’ sesuatu langkah, cara, operasi, rumus atau seumpamanya digunakan dalam proses pengiraan atau penyelesaian masalah. Manakala kefahaman relational ialah pengetahuan bagaimana dan mengapa mencari hasil daripada pembelajaran melalui cara atau kaedah tertentu untuk erta mengetahui kenapa cara atau kaedah yang digunakan itu boleh menyelesaikan masalah.

Selain itu, menurut Tengku Zawawi & et al (2009) yang mengkaji tentang PPIK guru matematik bagi tajuk pecahan mendapati bahawa kebanyakan guru Matematik yang baru menyampaikan konsep asas dan operasi pecahan berdasarkan kepada kefahaman instrumental. Langkah penyampaian dilakukan secara prosedural dan berpusatkan guru dengan menggunakan simbol dan istilah yang abstrak. Manakala bagi guru Matematik berpengalaman, sebahagian daripada mereka memiliki kefahaman relasional dengan langkah pengajaran berdasarkan pendekatan konseptual. Walaupun begitu, masih terdapat dalam kalangan guru Matematik berpengalaman yang memiliki kefahaman instrumental dan mengemukakan langkah penyampaian secara prosedural dengan menggunakan simbol dan istilah yang abstrak.

Oleh itu, perubahan perlulah dilakukan bagi memastikan kejayaan murid pada masa akan datang. Antara perubahan yang boleh dilakukan adalah dengan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar. Kaedah ini akan dapat menarik minat pelajar untuk lebih fokus di dalam bilik darjah. Guru-guru juga dicadangkan untuk menggunakan pendekatan ikuiri dalam pengajaran. Pendekatan inkuiri ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang berorientasikan menyoal dan mengkaji masalah, membuat ramalan, mengumpul maklumat, menganalisis dan membuat rumusan. Pendekatan ini bertujuan untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan yang berorientasikan masalah. Dengan ini, daya refleksi dalam kalangan pelajar dapat dipertingkatkan.

No comments:

Post a Comment