Thursday, 2 March 2017

ISU 9 : PPSMI DAN MBMMBI


Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris yang lebih dikenali sebagai PPSMI telah dilaksanakan pada tahun 2003 setelah mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Muhamad membuat pengumuman pada 10 Mei 2002. Tujuan pelaksanaan PPSMI adalah dengan matlamat supaya murid dapat menguasai ilmu Sains dan Matematik yang cepat berkembang dan kebanyakkannya adalah dalam Bahasa Inggeris.

Sesetengah pelajar menganggapkan bahawa mata pelajaran matematik merupakan salah satu matapelajaran yang sukar kerana terdapat pelbagai rumus dan konsep yang perlu difahami. Tambahan pula, apabila sesi pembelajaran dan pengajaran dilakukan dalam Bahasa Inggeris dan lebih menyukarkan lagi bagi mereka. Akhirnya, dasar ini dimansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012 seperti yang diumumkan oleh Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 8 Julai 2009 dan digantikan dengan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).



VIDEO PEMANSUHAN PPSMI

Setelah pemansuhan PPSMI secara soft landing maka matapelajaran Sains dan Matematik diajar dalam dwibahasa mulai tahun 2010 di sekolah rendah dan menengah sebelum Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) dilaksanakan pada tahun 2011. Tujuan MBMMBI adalah untuk memastikan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah rendah dan sekolah menengah serta memastikan murid boleh menguasai Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan fasih dan betul.


Antara Strategi MBMMBI yang Dilakukan Oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)

1) Memartabatkan Bahasa Melayu

Pelbagai usaha kerajaan dalam memperkukuhkan Bahasa Melayu dengan penguasaan asas kemahiran berbahasa dengan melalui pendekatan modular yang bersepadu, seimbang dan holistik menerusi modul pembelajaran dan pengajaran. Selain itu, pengukuhan asas berbahasa dilakukan secara berstruktur dan sistematik dimana melului modul P&P dengan penerapan elemen dalam seni bunyi diperkukuhkan dalam asas berbahasa (Back to Basics) seperti pradengar, prabunyi, prabaca dan pratulis. Di samping itu, guru yang mengajar mata pelajaran ini perlu beropsyen Bahasa Melayu untuk memastikan kualiti dari segi pedagogi. Guru digalakkan menghadiri kursus peningkatan profesionalisme yang memberikan pendedahan tentang perkembangan terkini ilmu pedagogi dan juga perkembangan bahasa daripada pakar dan luar negara. 

2) Memperkukuhkan Bahasa Inggeris

Bagi memperkukuhkan Bahasa Inggeris, transformasi kurikulum Bahasa Inggeris sekolah rendah menitikberatkan penguasaan literasi asas dan pengukuhan Bahasa Inggeris melalui pendekatan modular. Manakala asas berbahasa (Back to Basic) memberi penekanan kepada Phonics di samping menerapankan elemen pembelajaran yang menyeronokkan dalam modul Language Arts. Selain itu, Model Standard British English digunakan sebagai panduan supaya setiap guru dapat merujuk kepada standard yang sama dari segi sebutan, penulisan dan tatabahasa. 

No comments:

Post a Comment