TIMSS
bermaksud Trends In International Mathematics and Science Study. TIMSS
merupakan laporan yang membandingkan prestasi pencapaian matematik dan sains
para pelajar sesebuah negara di peringkat dunia dan perbandingan ini dijalankan
setiap empat tahun iaitu bermula pada tahun 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015
dan seterusnya. Penyertaan Malaysia dalam TIMSS bermula sejak pusingan kedua,
iaitu TIMSS 1999 dengan
sampel murid Tingkatan 2 dari semua jenis sekolah di Malaysia. TIMSS diadakan
bagi mengkaji penguasaan pelajar antarabangsa dalam
subjek Matematik dan Sains sahaja.
Mengikut
penilaian TIMSS 2015, Malaysia mencatatkan skor matematik
465 mata dan sains 471 mata. Daripada
16 negara peserta yang telah mencatatkan peningkatan skor dalam Sains pada TIMSS 2015,
Malaysia mencatatkan peningkatan tertinggi iaitu sebanyak 44 mata berbanding
TIMSS 2011. Bagi subjek matematik pula, Malaysia merupakan antara 18 negara
yang menunjukkan peningkatan pencapaian iaitu 25 mata berbanding TIMSS 2011. Menurut
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Khair Mohamad Yusof, pencapaian yang
bertambah baik meletakkan kedudukan Malaysia pada kedudukan pertengahan dalam
senarai kesemua 39 negara peserta. Bagi subjek sains, Malaysia berada pada tempat ke-24, manakala bagi subjek matematik pula, Malaysia berada pada
tempat ke-22.
*sumber :
berita harian online
TIMSS
diuji menggunakan beberapa instrumen iaitu buku
ujian, soal selidik murid, soal selidik guru dan soal selidik sekolah.
Setelah diuji, TIMSS dinilai berdasarkan 4 kategori Low, Intermediate, High dan Advance. Untuk
kelas yang terendah pelajar hanya mempunyai asas sedikit tentang asas
pengetahuan matematik. Bagi kelas sederhana pelajar dapat mengaplikasikan
pengetahuan yang mereka belajar dan bagi kategori tinggi pelajar dapat
mengaplikasikan kefahaman dan pengetahuan dalam pelbagai situasi yang lebih
kompleks. Bagi benchmark yang tertinggi pelajar sudah boleh mengorganisasikan
dan membuat kesimpulan serta menyelesaikan soalan bukan rutin.
*video
untuk membantu pemahaman anda tentang PISA
Ujian
PISA adalah merupakan akronim kepada Programme International Student
Assessment yang diperkenalkan oleh OECD (Organisation For Economic
Co-operation and Development). Ujian ini diadakan 3
tahun sekali bermula pada tahun 2000, dan negara kita Malaysia mula
menyertainya pada tahun 2009. Ujian
ini adalah bagi menguji remaja berusia 15 tahun dalam domain literasi matematik, literasi saintifik dan juga literasi
bacaan untuk menilai pengetahuan dan kemahiran remaja untuk menjadi ahli
masyarakat yang berjaya. Sebanyak 72 buah negara terlibat pada Ujian PISA 2015
yang diadakan pada April hingga Mei 2015.
Instrumen kajian PISA terdiri daripada
empat perkara iaitu ujian bertulis, soal selidik
murid, ujian berkomputer dan juga soal selidik pengetua. Bagi ujian
bertulis, masa diperuntukkan kepada pelajar adalah selama 2 jam untuk menjawab
soalan yang terdiri daripada item-item aneka pilihan dan juga soalan terbuka.
Item-item tersebut disusun dalam kumpulan berdasarkan teks yang menggambarkan
situasi dalam kehidupan sebenar. Ujian berkomputer pula merangkumi sebanyak 18
hingga 20 soalan berbentuk penyelesaian masalah. Murid akan menggunakan
komputer untuk membuat simulasi sebelum menjawab soalan PISA. Soal
selidik murid dilakukan untuk mengkaji latar belakang murid, persepsi dan juga
sikap murid terhadap subjek Sains, Matematik dan juga kemahiran membaca. Selain
itu, soal selidik ini juga menilai tahap motivasi dan amalan strategi
pembelajaran murid. Soal selidik pengetua pula bertujuan mengumpul maklumat
berkenaan sekolah.Maklumat soal selidik membantu negara untuk
melihat perkaitan antara keputusan PISA dengan faktor yang mempengaruhinya
seperti jantina, perpindahan sekolah, latar belakang sosioekonomi, sikap
pelajar tentang sekolah dan pendekatan pembelajaran yang digunakan.
Menurut
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Dr Amin Senin, Malaysia mencatatkan peningkatan skor dalam ketiga-tiga domain
PISA iaitu literasi saintifik, literasi bacaan dan literasi matematik. Bagi literasi saintifik,
Malaysia mencatatkan skor sebanyak 443 mata, iaitu meningkat
sebanyak 23 mata berbanding PISA 2012. Literasi
bacaan pula, skor yang dicapai adalah sebanyak 431 mata iaitu meningkat 33 mata manakala bagi literasi matematik, skor yang dicapai adalah 446 mata
iaitu meningkat 25 mata.
Diharap
artikel mengenai TIMSS dan PISA ini dapat membantu anda dalam mengetahui
sedikit sebanyak mengenai TIMSS dan PISA dan kaitannya dalam sistem pendidikan
kita.
No comments:
Post a Comment