Thursday, 2 March 2017

ISU 5: PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK



Teknologi pesat membangun di dalam telekomunikasi dan keusahawanan dapat di lihat dengan jelas membantu masyarakat menyelesaikan kerja-kerja seharian. Tidak ketinggalan juga di dalam bidang pendidikan, terdapat banyak alat bantuan mengajar yang dapat digunakan bagi membantu pendidik memantapkan lagi pengajaran mereka. Dengan melihat dari sudut yang positif, teknologi lebih banyak digunakan pelajar daripada pendidik. Oleh itu, pendidik yang menggunakan teknologi dapat berinteraksi dengan lebih baik dengan para pelajar. Pendidik juga akan dapat mempengaruhi pelajar untuk menggunakan teknologi kearah yang lebih baik, seterusnya memupuk minat pelajar untuk belajar.
         
Cara pengajaran dapat ditambahbaikkan dengan penggunaan teknologi di dalam pengajaran. Ini kerana, teknologi memberikan pendidik peluang untuk menggunakan cara pengajaran yang terdahulu tetapi ditambahbaikkan dengan penggunaan teknologi. Ianya adalah lebih baik daripada memperkenalkan pelajar dengan teknologi yang baru. Ini kerana, pelajar dapat mempelajari sesuatu dengan lebih cepat kerana sudah terbiasa dengan cara pembelajaran tersebut. Dengan penambahan teknologi, cara pengajaran tersebut menjadi lebih cepat dan menyeronokkan.
         
Di dalam pembelajaran Matematik, pelajar menghabiskan separuh daripada pembelajaran di dalam bilik darjah untuk pengiraan. Masa yang diperlukan untuk pembelajaran Matematik di dalam bilik darjah adalah amat terhad. Dengan adanya penggunaan teknologi di dalam bilik darjah menjadikan proses pembelajaran lebih cepat dan efisien. Selain itu, pelajar juga menjadi lebih fokus di dalam bilik darjah. Teknologi dapat membantu pelajar menyelesaikan permasalahan Matematik dengan lebih cepat dan betul. Contoh teknologi yang digunakan di dalam bilik darjah adalah penggunaan kalkulator, perisian komputer dan sebagainya.

Integrasi teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik adalah suatu isu yang penting  dalam pendidikan Matematik dan kebanyakan isu masih lagi dipertikaikan. Teknologi dalam pendidikan bermaksud aplikasi pendidikan dengan menggunakan komputer dan alat bantuan mengajar yang menggunakan teknologi contohnya kalkulator, projektor, perisian dan internet tidak kira di dalam atau di luar bilik darjah. Walaupun teknologi di dalam pendidikan Matematik sudah lama diperkenalkan, akan tetapi penggunaannya amatlah tidak memberansangkan. Ini kerana kurangnya kesedaran tentang pentingnya teknologi dalam kalangan pendidik dan juga pelajar. (Maria, 2004)



Teknologi adalah alat yang dapat digunakan oleh pendidik untuk membantu pelajar dalam pengajaran matematik. Pelajar pada masa kini lebih tertarik dengan adanya penggunaan teknologi kerana mereka adalah generasi yang membesar di dalam persekitaran yang menggunakan teknologi. Dengan adanya teknologi, pendidik akan mencapai objektif pengajaran dengan lebih mudah. Penggunaan teknologi dalam matematik juga dapat menarik minat pelajar untuk menyukai subjek ini dan seterusnya memotivasikan mereka supaya untuk terus belajar.

Walaupun terdapat banyak manfaat dalam penggunaan teknologi  dalam pendidikan Matematik, terdapat juga halangan dan kekangan yang perlu ditangani bagi menggunakan teknologi dalam pendidikan Matematik. Halangan terbesar di dalam menjayakan teknologi dalam pendidikan Matematik adalah pembiayaan dan pengaksesan. Pendidik dan pelajar memerlukan alat bantuan mengajar untuk menggunakan teknologi seperti komputer riba, internet, perisian, dan lain-lain. Alat-alat elektronik memerlukan modal yang besar bagi memastikan setiap pelajar dapat menggunakannya. Para pendidik juga perlu menguasai kemahiran terlebih dahulu sebelum meggunakan teknologi di dalam bilik darjah. Ini juga memerlukan peruntukan daripada sekolah untuk menghantar para pendidik ke kelas-kelas khas. Masa dan tenaga pendidik perlu dikorbankan bagi melaksanakan penggunaan teknologi di dalam bilik darjah dengan berkesan.



Mengintergrasikan teknologi di dalam Matematik menjadi suatu isu di dalam pendidikan. Ini kerana, ramai pendidik bimbang akan kemahiran pelajar dalam asas pengiraan akan semakin merosot. Sebagai contoh penggunaan kakulator sepatutnya hanya dijadikan alat bantuan untuk pelajar menyelesaikan permasalahan Matematik. Tetapi kini pelajar menggunakan kalkulator sebagai alat kebergantungan dan ini akan melemahkan pelajar untuk menguasai asas Matematik.

Tidak dapat disangkal terdapat banyak cabaran untuk melaksanakan teknologi di dalam pendidikan, malah sistem pembelajaran yang sedia ada sekalipun terdapat banyak halangannya. Namun, menjadi lumrah sesuatu yang baru dipelajari terdapat liku-liku yang terpaksa dihadapi. Bagi menghadapi rintangan ini kita haruslah mengorbankan sedikit masa untuk mempelajarinya. Dengan ini, kita dapat menghadapinya dengan tenang dan merealisaikan apa yang dikehendaki. (Eric, 2009)

No comments:

Post a Comment