Masalah buli: Apa yang boleh dilakukan?
KEJADIAN buli di sekolah merupakan masalah
disiplin yang sukar dibanteras, dan ia mungkin membawa kesan kepada proses
pengajaran dan pembelajaran.
Kajian yang dijalankan di sekolah-sekolah
Malaysia menunjukkan ego, cepat
marah, balas dendam, rasa seronok serta
elemen perkauman antara punca di sebalik kejadian buli. Setiap hari terdapat
pelajar yang takut untuk ke sekolah kerana kuathir akan dibuli, satu kesan
negatif dalam kehidupan pelajar. Di Malaysia, beberapa siri kejadian buli di
sekolah-sekolah menunjukkan masalah ini perlu diberi perhatian serius.
Contohnya, kes pelajar sekolah di Kuala
Lipis, Pahang, yang mengalami kecederaan teruk tulang
belakang selepas di sepak terajang oleh sekumpulan pelajar tingkatan 3
dan 5 menggunakan kasut kadet polis dalam satu lagi kes di Batu Pahat seorang
pelajar sekolah menengah mengalami kecederaan organ dalaman selepas dipukul
sekumpulan pelajar senior; kemudian berlaku pula kejadian seorang pelajar dipukul mati di asrama, dan dalam kejadian terbaru
seorang pelajar dipaksa melutut di hadapan seorang lagi pelajar kerana dituduh
menjatuhkan kalkulatornya. Terbaharu kes seorang pelajar yang mendakwa pembuli
memaksanya memotong hujung lidahnya menggunakan
gunting.
Mangsa-mangsa buli takut untuk ke sekolah
kerana mereka menjadi sasaran buli. Rasa takut ini membawa perubahan dalam
tingkah laku mereka; ponteng sekolah, kemurungan
dan pelbagai tingkahlaku yang membawa kepada kegagalan mereka di sekolah.
(Sumber Sinar Harian, 8 April 2016).
Terdapat banyak sebab kenapa mereka suka membuli. Antaranya adalah:
Faktor rakan sebaya mempunyai pengaruh paling kuat untuk mengubah tingkah laku pelajar. Individu yang membuli ini mungkin ingin memperlihatkan rasa tidak puas hati mereka. Mereka pernah menjadi mangsa buli. Gangguan personaliti seperti antisosial golongan yang tidak pernah berasa bersalah apabila membuat kesilapan. Individu yang gagal mengendalikan emosi dengan baik. Golongan ini biasanya terdapat pada kanak-kanak cergas yang melampau yang sering bersikap tidak pernah mengambil peduli perasaan orang lain.
Faktor terakhir yang
mungkin memainkan peranan yang penting ialah media massa dan cetak yang
memaparkan aksi, pertuturan dan tingkah laku yang ditayangkan di media
elektronik dan media cetak menjadi ikutan sehingga seolah-olah pelakon tersebut
menjadi 'role model' bagi golongan remaja.
KESAN LUARAN
Mereka akan membalas dendam kepada orang lain.
Tujuannya untuk mengembalikan harga diri yang hilang akibat dibuli. Mereka akan
mengalami kecederaan dan mungkin juga kematian.
KESAN DALAMAN
Hilang keyakinan diri, membiarkan diri
diperlakukan apa sahaja, sanggup melakukan sesuatu demi membahagiakan orang
lain, tidak mahu ke sekolah, dan sebagainya. Sehinggakan ada yang sanggup
mencederakan diri sendiri kerana merasakan diri mereka tidak berguna.
CARA MENANGANI KES BULI
Terdapat pelbagai langkah drastik yang boleh
dijalankan untuk membendung dan membanteras kemelut ini. Antaranya ialah pihak
kerajaan seperti Kementerian Pelajaran dan juga pihak sekolah harus
menitikberatkan isu kes buli ini dalam pelajaran di sekolah dengan melalui mata
pelajaran tertentu seperti Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik
dan sebagainya.
Selain itu, ceramah atau kempen seperti
kempen anti-buli juga boleh diadakan secara berterusan di setiap sekolah dari
semasa ke semasa bagi menyedari para pelajar agar menjauhi diri daripada gejala
buli. Aktiviti seperti kuiz tentang kes buli juga boleh dilaksanakan sebagai
salah satu inisiatif dalam menangani masalah kes buli ini.
Namun begitu, pihak sekolah juga perlu
sentiasa memastikan bahawa pengawasan di setiap pelosok kawasan sekolah seperti
di belakang bangunan sekolah dan kaki lima sekolah yang sunyi diperketat supaya
tidak memberi sebarang peluang kepada mereka yang mempunyai keinginan untuk
membuli mangsanya.
No comments:
Post a Comment