Melalui
kajian tentang memperkasakan pendidikan luar bandar yang menggunakan kaedah
pemerhatian dan pembacaan mendapati bahawa pendidikan luar bandar berada pada
tahap yang rendah kerana beberapa faktor, iaitu tiada kesedaran ibu bapa,
kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar, kemudahan
infrastruktur dan jurang pendapatan penduduk yang ketara. Pelbagai usaha telah diambil oleh pihak
berwajib bagi memperkasakan pendidikan luar bandar. Namun begitu, langkah ini
semua menjadi sia-sia sekiranya pelajar itu sendiri tiada motivasi untuk
belajar. Kebanyakan pelajar luar bandar tidak mempunyai minat untuk belajar
kerana bagi mereka sekolah merupakan tempat yang menghalang kebebasan bergerak
mereka. Dalam hal ini, kesedaran tentang pentingnya pendidikan perlu wujud
dalam kalangan pelajar luar bandar agar tidak berlaku keciciran dalam
pendidikan (Zalika Adam et.al).
PENDAPAT:
Pada
pendapat saya, dalam hal ini motivasi pelajar itu sendiri perlu dipupuk dalam
meningkat minat mereka terhadap pendidikan khususnya bagi subjek Matematik.
Kebanyakkan pelajar berpendapat bahawa subjek Matematik merupakan subjek yang
sukar seterusnya menjadikan mereka hilang minat untuk mempelajarinya. Guru dan
sekolah perlu memainkan peranan penting dalam mengatasi masalah ini. Antaranya
ialah dengan mengadakan kem motivasi untuk para pelajar bagi menaikkan semangat
mereka untuk belajar. Pendedahan mengenai perkembangan pendidikan semasa serta
peluang pekerjaan masa kini juga perlu dilakukan oleh pihak sekolah kepada para
pelajar.
No comments:
Post a Comment