Thursday, 16 March 2017

ARTIKEL 3 : MEMPERKASAKAN PENDIDIKAN LUAR BANDAR

Melalui kajian tentang memperkasakan pendidikan luar bandar yang menggunakan kaedah pemerhatian dan pembacaan mendapati bahawa pendidikan luar bandar berada pada tahap yang rendah kerana beberapa faktor, iaitu tiada kesedaran ibu bapa, kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar, kemudahan infrastruktur dan jurang pendapatan penduduk yang ketara.  Pelbagai usaha telah diambil oleh pihak berwajib bagi memperkasakan pendidikan luar bandar. Namun begitu, langkah ini semua menjadi sia-sia sekiranya pelajar itu sendiri tiada motivasi untuk belajar. Kebanyakan pelajar luar bandar tidak mempunyai minat untuk belajar kerana bagi mereka sekolah merupakan tempat yang menghalang kebebasan bergerak mereka. Dalam hal ini, kesedaran tentang pentingnya pendidikan perlu wujud dalam kalangan pelajar luar bandar agar tidak berlaku keciciran dalam pendidikan (Zalika Adam et.al).


PENDAPAT:

Pada pendapat saya, dalam hal ini motivasi pelajar itu sendiri perlu dipupuk dalam meningkat minat mereka terhadap pendidikan khususnya bagi subjek Matematik. Kebanyakkan pelajar berpendapat bahawa subjek Matematik merupakan subjek yang sukar seterusnya menjadikan mereka hilang minat untuk mempelajarinya. Guru dan sekolah perlu memainkan peranan penting dalam mengatasi masalah ini. Antaranya ialah dengan mengadakan kem motivasi untuk para pelajar bagi menaikkan semangat mereka untuk belajar. Pendedahan mengenai perkembangan pendidikan semasa serta peluang pekerjaan masa kini juga perlu dilakukan oleh pihak sekolah kepada para pelajar.

No comments:

Post a Comment