Dalam dunia
pendidikan pada hari ini, proses komunikasi antara guru dengan pelajar
merupakan salah satu aspek yang kritikal dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru Matematik mestilah berupaya untuk berkomunikasi dengan
pelajar secara jelas dan tepat. Apabila berkomunikasi, guru akan membiasakan
diri mereka kepada pengajaran yang mengintegrasikan penggunaan kosa kata
matematik (mathematic vocabulary)
dengan elemen logik dalam matematik. Penggunaan komunikasi matematik merupakan
satu isu hangat diperbincangkan dalam kalangan ahli akademik.
Pada masa kini kesedaran tentang kepentingan pembelajaran
dan pengajaran matematik di negara kita adalah sangat tidak menggalakkan. Perkara
ini dilihat pada kebanyakan guru matematik tidak melibatkan kesemua pelajarnya secara
aktif ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Perkara ini amat membimbangkan
negara dalam usaha menuju era Wawasan 2020. Tanpa komunikasi yang berkesan dan
efektif antara guru dan pelajar akan menyebabkan pelajar - pelajar tidak dapat
menyelesaikan masalah matematik yang berkait rapat dengan kehidupan seharian
mereka selepas mereka meninggalkan persekolahan sekiranya ilmu matematik mereka
tidak mantap dan kukuh. Menyedari hakikat ini, guru perlu menggunakan
pendekatan yang terbaik untuk menarik minat pelajar untuk belajar matematik dan
proses komunikasi yang terbaik perlu diterapkan di dalam kelas.
Peranan
Komunikasi Dalam Pendidikan Matematik
Melalui proses komunikasi, idea
matematik menjadi suatu objek yang boleh diuji kerelevanannya dalam aplikasi,
diperbincangkan dan dibuat perubahan supaya idea tersebut boleh diterima
menurut kelogikan dan sebab musababnya. Apabila pelajar diminta untuk memikirkan
penyelesaian kepada suatu masalah matematik, mereka akan menyampaikan hasil
pemikiran dan jawapan mereka kepada kelas secara lisan atau secara bertulis.
Melalui proses ini, mereka sebenarnya belajar untuk menyampaikan pemikiran dan
idea mereka kepada guru dan rakan sekelas yang lain melalui komunikasi.
Apabila
rakan pelajar yang lain mendengar penerangan rakan mereka, ia memberi peluang
kepada para pelajar untuk menilai secara kritikal idea yang diketengahkan.
Dalam membincangkan idea dan konsep matematik, interaksi antara guru dengan
pelajar dan pelajar dengan pelajar di dalam kelas dapat memainkan peranan dalam
meningkatkan pemahaman pelajar. Melibatkan dan menggalakkan pelajar untuk
sentiasa bertanya apabila menghadapi masalah dalam matematik akan memberikan
peluang kepada mereka untuk merasai pengalaman yang dilalui oleh ahli matematik
yang terdahulu, iaitu suatu proses yang fundamental dalam pembentukan idea
matematik.
No comments:
Post a Comment