Thursday, 16 March 2017

ARTIKEL 2 : KECILKAN JURANG DENGAN PENDIDIKAN

Pengerusi Majlis Profesor Negara Chapter Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof. Datuk Dr. Ibrahim Che Omar menyatakan bahawa untuk merapatkan jurang pendidikan, tumpuan perlu diberikan dalam menangani ketidaksamarataan prasarana di antara bandar dengan luar bandar, misalnya dalam penyediaan teknologi digital. Dalam masa yang sama juga, mereka yang berkeperluan khas juga tidak harus diabaikan agar mereka tidak tercicir daripada arus perdana pembangunan negara. Beliau juga menegaskan bahawa pembentukan sekolah satu aliran dalam sistem pendidikan negara amat penting bagi menghapuskan semua jurang yang ada pada masa ini sebagai jawapan ke arah mewujudkan asimilasi kaum.


PENDAPAT:

Saya sangat bersetuju dengan pendapat beliau bahawa mereka yang berkeperluan khas juga tidak harus diabaikan khususnya dalam subjek Matematik seperti kajian yang dijalankan oleh Khairul Anuar & Norazrena tentang penggunaan perisian Matematik bagi tajuk pecahan untuk pelajar berkeperluan khas. Penggunaan teknologi dalam pendidikan dipercayai mampu menyelesaikan banyak masalah yang melibatkan Matematik serta mampu mengubah persepsi pelajar terhadap Matematik yang dianggap sukar dan membosankan. Kesukaran ini lebih dirasai oleh pelajar berkeperluan khas yang mempunyai kekurangan dengan pelajar normal. Justeru, kajian ini merupakan salah satu alternatif dalam usaha untuk mengecilkan jurang perbezaan pencapaian antara pelajar normal dan pelajar berkeperluan khas.

No comments:

Post a Comment