Thursday, 16 March 2017

ARTIKEL 4: JURANG AKADEMIK LELAKI DAN PEREMPUAN

Menurut Datuk Dr. Zalizan iaitu Profesor Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), perbezaan pencapaian antara jantina mula diberi perhatian pada 1970-an apabila pencapaian rendah pelajar perempuan diketengahkan manakala sejak pertengahan 1900-an pencapaian rendah pelajar lelaki mula diperkatakan. Trend ini berterusan hingga kini dan menjadi fenomena menyeluruh serta masih relevan untuk dikaji. Tambahnya lagi, bagi Sijil Pelajaran Malaysia, pelajar perempuan mengatasi lelaki dalam kebanyakan mata pelajaran misalnya Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Prestasi akademik yang kurang memberangsangkan di peringkat persekolahan menutup peluang pelajar lelaki melanjutkan pengajian ke IPTA, dan fenomena ini bakal memberi kesan negatif terhadap perkembangan sosioekonomi negara.

PENDAPAT:

Pencapaian pelajar perempuan lebih baik berbanding pelajar lelaki adalah satu fenomena yang berlaku di seluruh dunia. Terdapat beberapa perkara yang saya ingin bincangkan dalam isu ini dari segi pencapaian matematik pelajar. Setiap individu mempunyai gaya belajar yang berbeza, oleh itu guru perlulah mempertingkatkan kemahiran mereka dalam menguatkan lagi asas matematik setiap pelajar. Selain itu, pengaruh rakan sebaya juga menjadi salah satu faktor terjadinya jurang antara pelajar lelaki dan perempuan. Pelajar perempuan biasanya akan berkawan dengan rakan-rakan yang berada di sekeliling mereka seperti rakan sekelas. Sikap pelajar perempuan yang mementingkan pelajaran, akan mempengaruhi rakan-rakan mereka yang lain untuk sama-sama mementingkan pelajaran. Berbanding pelajar lelaki, mereka lebih gemar berkawan dengan rakan yang lebih tua.


No comments:

Post a Comment