Pelbagai isu yang sering
dikaitkan dengan isu standard pengajaran profesional antaranya ialah guru
mengajar subjek bukan opsyen. Sebahagian besar sekolah-sekolah di Malaysia
mengalami masalah guru mengajar subjek bukan opsyen kerana kekurangan guru dan
agihan guru tidak seimbang. Antara sebab berlakunya isu ini adalah ada guru
yang menolak tawaran penempatan. Ramai
guru enggan melaporkan diri disekolah yang ditetapkan terutamanya di kawasan
pendalaman serta di Sabah dan Serawak kerana tidak sanggup berjauhan dengan
keluarga terutama mereka yang telah berkahwin dan mempunyai anak. Ia menyebabkan
penempatan guru tidak seimbang contohnya lebihan guru di kawasan bandar dan
kekurang guru di kawasan luar bandar. Tambahan pula ramai graduan pendidikan
menganggur kerana pengagihan penempatan guru ke lokasi yang tidak seimbang, pemilihan subjek pengajaran
yang sama dan lambakan guru dalam opsyen subjek bukan kritikal. Selain itu isu guru mengajar subjek bukan
opsyen ini adalah lumrah terutama bagi guru-guru baru. Biarlah apa pun opsyen
yang mereka ambil di universiti atau institusi latihan perguruan, tidak semestinya
mereka akan mengajar subjek opsyen mereka itu di sekolah. Ini adalah berpunca
daripada ketidaksepadanan dalam pengagihan guru di sekolah. Ia juga berpunca
daripada keperluan sekolah itu sendiri yang mahukan guru mengikut kekosongan subjek
yang ada.
Justeru, disebabkan oleh
kurangnya konten mengenai subjek bukan opsyen yang hendak diajar, guru-guru
cenderung untuk menjadi kurang yakin dan kurang bersemangat ketika mengajar. Segala
konten mengenai subjek opsyen langsung tidak digunakan malah guru perlu mempelajari
konten baru yang bertentangan dan tidak berkaitan dengan opsyen mereke.
Justeru, pelajar pula menjadi kurang motivasi kerana mereka tahu guru tersebut
tidak mempunyai konten yang cukup untuk mengajar mereka. Guru pula bersikap
acuh tidak acuh dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Impak
yang paling ketara ialah penurunan prestasi pelajar. Ini menyebabkan guru
tersebut tidak dapat mencapai standard pengajaran profesional.
Oleh itu, kita harus mengambil
langkah-langkah untuk mengatasi isu-isu tersebut dengan menghadkan tempoh guru
berkhidmat diluar bandar. Guru yang mengajar di sekolah luar bandar hanya
berkhidmat dalam tempoh tertentu sahaja dan guru lain akan bertukar ganti dan begitu
juga seterusnya. Selain itu, pihak kementerian pendidikan boleh memberi
penghargaan kepada guru yang berkhidmat di luar bandar. Selain itu, guru juga
perlu mempunyai keyakinan yang tinggi. Walaupun mengajar subjek yang bukan opsyen,
guru boleh mencari inisiatif sendiri untuk mempelajari dan mendalami subjek
yang hendak diajar itu.
Thread: Sega Saturn vs Saturn | TITaniumArms
ReplyDeleteI used to wonder about 출장샵 this: how the titanium ore Sega titanium nose jewelry Saturn vs Saturn was the most important game in microtouch titanium trim as seen on tv video titanium bicycle gaming history.