Wednesday, 26 April 2017

STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL : ISU 3 - GURU MENGAJAR SUBJEK BUKAN OPSYEN

Pelbagai isu yang sering dikaitkan dengan isu standard pengajaran profesional antaranya ialah guru mengajar subjek bukan opsyen. Sebahagian besar sekolah-sekolah di Malaysia mengalami masalah guru mengajar subjek bukan opsyen kerana kekurangan guru dan agihan guru tidak seimbang. Antara sebab berlakunya isu ini adalah ada guru yang menolak tawaran penempatan.  Ramai guru enggan melaporkan diri disekolah yang ditetapkan terutamanya di kawasan pendalaman serta di Sabah dan Serawak kerana tidak sanggup berjauhan dengan keluarga terutama mereka yang telah berkahwin dan mempunyai anak. Ia menyebabkan penempatan guru tidak seimbang contohnya lebihan guru di kawasan bandar dan kekurang guru di kawasan luar bandar. Tambahan pula ramai graduan pendidikan menganggur kerana pengagihan penempatan guru ke lokasi yang tidak seimbang, pemilihan subjek pengajaran yang sama dan lambakan guru dalam opsyen subjek bukan kritikal.  Selain itu isu guru mengajar subjek bukan opsyen ini adalah lumrah terutama bagi guru-guru baru. Biarlah apa pun opsyen yang mereka ambil di universiti atau institusi latihan perguruan, tidak semestinya mereka akan mengajar subjek opsyen mereka itu di sekolah. Ini adalah berpunca daripada ketidaksepadanan dalam pengagihan guru di sekolah. Ia juga berpunca daripada keperluan sekolah itu sendiri yang mahukan guru mengikut kekosongan subjek yang ada.

Justeru, disebabkan oleh kurangnya konten mengenai subjek bukan opsyen yang hendak diajar, guru-guru cenderung untuk menjadi kurang yakin dan kurang bersemangat ketika mengajar. Segala konten mengenai subjek opsyen langsung tidak digunakan malah guru perlu mempelajari konten baru yang bertentangan dan tidak berkaitan dengan opsyen mereke. Justeru, pelajar pula menjadi kurang motivasi kerana mereka tahu guru tersebut tidak mempunyai konten yang cukup untuk mengajar mereka. Guru pula bersikap acuh tidak acuh dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Impak yang paling ketara ialah penurunan prestasi pelajar. Ini menyebabkan guru tersebut tidak dapat mencapai standard pengajaran profesional.

Oleh itu, kita harus mengambil langkah-langkah untuk mengatasi isu-isu tersebut dengan menghadkan tempoh guru berkhidmat diluar bandar. Guru yang mengajar di sekolah luar bandar hanya berkhidmat dalam tempoh tertentu sahaja dan guru lain akan bertukar ganti dan begitu juga seterusnya. Selain itu, pihak kementerian pendidikan boleh memberi penghargaan kepada guru yang berkhidmat di luar bandar. Selain itu, guru juga perlu mempunyai keyakinan yang tinggi. Walaupun mengajar subjek yang bukan opsyen, guru boleh mencari inisiatif sendiri untuk mempelajari dan mendalami subjek yang hendak diajar itu.

1 comment:

  1. Thread: Sega Saturn vs Saturn | TITaniumArms
    I used to wonder about 출장샵 this: how the titanium ore Sega titanium nose jewelry Saturn vs Saturn was the most important game in microtouch titanium trim as seen on tv video titanium bicycle gaming history.

    ReplyDelete