Wednesday, 26 April 2017

PENILAIAN : ISU 2 – PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)

Isu mengenai PBS ini akan dikupas kepada empat bahagian, iaitu kepimpinan guru besar, peranan guru, kebolehpercayaan dan bias dalam penilaian. Guru besar atau pengetua merupakan ketua dalam pelaksanaan PBS di sekolah yang bertanggungawab untuk memastikan PBS dilaksanakan mengikut prosedur pelaksanaan PBS serta mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang pentaksiran. Walaubagaimanapun, terdapat juga segelintir guru besar atau pengetua yang kurang faham mengenai prosedur pelaksanaan. Selain itu, ada juga segelintir guru besar yang kurang mengetahui ilmu dalam bidang pentaksiran termasuklah prinsip asas dalam pentaksiran pendidikan, pengendalian, penentuan standard dan penggunaan hasil pentaksiran.

Isu mengenai PBS juga turut berkaitan dengan guru-guru akademik. Ini kerana kebanyakan guru merasakan perubahan pendidikan dalam pelaksanaan PBS telah meningkatkan beban kerja mereka. Para guru turut menyatakan bahawa mereka bukan sahaja perlu mengajar dan malah mereka juga perlu melakukan kerja-kerja pentadbiran dan kokurikulum.

Selain itu, pelaksanaan PBS juga dilihat seperti mempunyai tahap kebolehpercayaan yang rendah. Kebolehpercayaan yang rendah adalah kerana guru kepada murid-murid itu sendiri yang akan melakukan pentaksiran ke atas mereka. Teknik, kemahiran dan pengetahuan yang tinggi mengenai pentaksiran juga amat diperlukan dalam melaksanakan PBS. Oleh yang demikian, guru-guru memerlukan pendedahan dan latihan yang banyak sebelum melaksanakan PBS.

Seperti yang dibincangkan tadi, tahap kebolehpercayaan dalam pelaksanaan PBS adalah rendah. Ini kerana, terdapat bias dalam penilaian yang dapat diperhatikan dari pebagai sudut. Dari segi pemerhatian, setiap guru mempunyai pemerhatian dan pandangan yang berbeza mengenai pelajar yang sama. Guru-guru hanya menilai apa yang mereka lihat pada mata kasar mereka sahaja. Bias dari segi lisan pula adalah berkaitan dengan soalan yang dijawab beramai-ramai akan menyebabkan guru sukar menentukan tahap kefahaman individu bagi para pelajar. Skema jawapan yang tidak setara antara guru-guru juga dilihat sebagai bias dalam pentaksiran dari segi penulisan.

No comments:

Post a Comment