Isu bias merupakan salah satu isu
dalam penilaian. Maksud bias dalam penilaian ialah ketidakadilan yang wujud
dalam sesuatu penilaian. Terdapat tiga aspek yang dapat menjelaskan kewujudan
bias dalam penilaian iaitu item soalan ujian, penilaian melalui pemerhatian dan
penilaian secara lisan. Bias dalam item soalan ujian ialah apabila seseorang
individu yang sama tahap kebolehan, daripada kumpulan yang berbeza tidak
mempunyai kebarangkalian yang sama untuk menjawab item tersebut dengan betul.
Sebagai contoh bias mengikut jantina apabila item soalan yang dibina cenderung
kepada satu jantina sahaja. Kebanyakan pelajar lelaki lebih mengetahui dalam
bidang mekanikal, maka jika soalan
berkaitan bahagian mekanikal, pelajar lelaki lebih cenderung menjawab soalan
dengan betul berbanding dengan pelajar perempuan. Oleh itu, guru haruslah mengimbangi
bilangan topik dalam kertas soalan dan seimbangkan bentuk soalan.
Seterusnya
ialah bias dalam penilaian melalui pemerhatian. Penilaian melalui pemerhatian
adalah satu proses untuk menentukan apa yang pelajar tahu, hasil kerja, tingkah
laku, komunikasi dan interaksi pelajar. Pemerhatian adalah perkara yang dinilai
oleh guru melalui mata kasar. Namun begitu, persepsi guru terhadap pelajar
menyebabkan bias berlaku dalam penilaian melalui pemerhatian. Mata kasar guru
hanyalah pandangan luaran sahaja yang tidak dapat membuktikan atau menyatakan
keadaan sebenar pelajar dan persepsi guru akan mempengaruhi cara penilaian atau
pemarkahan. Penilaian yang di buat hanya dengan mata kasar menyukarkan guru
untuk menilai tahap kefahaman sebenar pelajar.
Aspek yang
seterusnya ialah bias dalam penilaian secara lisan. Penilaian secara lisan
adalah satu proses untuk mengumpul maklumat semasa interaksi dalam pengajaran
dan pembelajaran. Perkara yang dapat dinilai secara lisan ialah tahap
pemikiran, pengetahuan fakta, kefahaman konsep, keyakinan, kecekapan mendengar dan
penggunaan bahasa yang tepat. Pelajar yang mengalami kesukaran dalam berbahasa,
guru akan menganggap tidak mencapai tahap pemahaman yang baik. Namun begitu
ianya berpunca daripada kelemahan pelajar dalam berbahasa dan tidak
mempengaruhi pemahaman pelajar. Malah pelajar juga gagal berkomunikasi dengan
baik dalam penilaian lisan kerana mereka berasa gugup dan ketakutan terhadap
guru dan mengakibatkan pelajar kurang berani menyuarakan pendapat mereka. Oleh
itu guru seharusnya gunakan borang penilaian yang standard dan kurangkan sifat
bias dalam diri.
No comments:
Post a Comment