Wednesday, 26 April 2017

PENILAIAN: ISU 1 - PENILAIAN BERORIENTASIKAN PEPERIKSAAN

Sudah menjadi kebiasaan selalunya gred permarkahan akan menjadi batu pengukur pencapaian pelajar. Ini kerana keputusan peperiksaan yang baik akan dapat membantu pelajar untuk menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi. Di sekolah juga, guru-guru ditekankan supaya banyak memberi latih tubi kepada pelajar untuk membiasakan pelajar dengan pelbagai soalan yang akan dijawab dalam peperiksaan nanti. Dengan menerapkan sikap sebegini akan menyebabkan guru tidak berminat menggunakan kaedah yang lain di dalam pengajaran dan pembelajaran.

Penekanan yang berlebihan kepada peperiksaan menyebabkan guru-guru mengabaikan aspek lain seperti minat pelajar. Peperiksaan ini dianggap perkara yang sangat penting sama ada oleh guru, pelajar dan ibubapa. Media massa turut memainkan peranan dengan menghebahkan pencapaian pelajar dan sekolah. Ini menyebabkan timbulnya budaya atau fenomena guru mengajar hanya menfokuskan kepada isi kandungan dan kemahiran yang akan dinilai di dalam peperiksaan. Pelajar pula akan diajar untuk mengingati model jawapan dan pengiraan dengan menggunakan rumus sehingga guru akan memberikan latihan berterusan dan mengabaikan kaedah pengajaran.

Kesan yang tampak jelas apabila guru memfokuskan kepada peperiksaan sahaja adalah pelajar yang dihasilkan tidak berkualiti. Ini kerana pelajar hanya akan belajar untuk lulus peperiksaan sahaja, mereka tidak dapat menerapkan ilmu yang diajar diluar bilik darjah. Ini akan memberi kesan kepada masa depan pelajar.


Penilaian yang dilaksanakan dengan sempurna oleh guru dapat membantu murid mengatasi masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun seterusnya. Melalui aktiviti tindakan susulan yang efektif, guru dapat membantu pelajar meningkatkan kemajuannya dalam pembelajaran dan seterusnya memperoleh pencapaian cemerlang dalam penilaian sumatif dan penilaian di peringkat pusat.

No comments:

Post a Comment